Burun Kırığı ve Estetik

Burun kırığı ameliyatı uzun bir süreçten oluşmaktadır. Hastaya burun kırığı teşhisi konulması, ameliyata karar verilmesi, gerekli tetkiklerin yapılması, ameliyat sonrası iyileşme dönemi bir bütün olarak ele alınmalıdır.

Hastaya burun kırığı teşhisi konulduktan sonra kırığın boyutunun ne olduğu ve hastanın kırık oluştuktan sonra ne kadar zamanda hekime başvurduğu ameliyat kararı için önemlidir. Hasta kırık oluştuktan sonra hemen sağlık kuruluşuna geldiyse ve burundaki kırık redüksiyon işlemi uygulanarak düzeltilebilecek durumda ise ameliyata gerek kalmamaktadır. Ancak hasta hekime başvurduğunda ilk üç dört saatlik süre geçtiyse ve burunda şişme gerçekleştiyse buruna o an müdahale yapılamamaktadır. Bunun için burundaki şişliğin geçmesi beklenmektedir. Eğer hasta kırık oluşumu üzerinden iki haftadan fazla zaman geçtikten sonra hekime başvurdu ise burundaki kırığın ameliyatsız düzeltilme imkânı kalmamıştır; çünkü bu süre zarfında kemiklerde kaynama başlamıştır. Ameliyatın yapılabilmesi için yaklaşık beş altı aylık bir sürenin geçmesi beklenmektedir.

Ameliyata karar verilip süreç başladıktan sonra hastanın burnundaki kırığın durumuna ve hastanın sağlık durumuna bağlı olarak ameliyatta kullanılacak teknikler ve yöntemler belirlenir. Hasta ameliyat hakkında bilgilendirilir. Ameliyat sonrasında tam olarak iyileşme gerçekleşene kadar hastanın takibine devam edilir.

Burun Kırığı Nedir?

Burun bir insan için oldukça hayati bir organdır. Burun kıkırdak ve kemikten meydana gelir, iki boşluk ve bu boşlukları ayıran ince bir duvara sahiptir. Her an gerçekleştirdiğimiz solunum işlemi burunda başlamaktadır. Soluduğumuz havayı temizleyen, nemlendiren vücuda uygun hale getiren burun; konuşma sırasında çıkan sesi de etkileyen organdır. Aynı zamanda koku alma duyusu da burunda gerçekleşmektedir. İşlevsel faydalarının yanı sıra yüzün tam ortasında bulunması sebebi ile ilk göze çarpan ve estetik açıdan da önemli olan bir organdır.

Burun kırığı ise burun üst kemiğinde meydana gelen çatlak ve kırıklara denilmektedir. İnsan vücudunda meydana gelen kırıklar içinde en çok görülen üçüncü kırık burun kırığıdır. Bu kırık önden yandan alınan herhangi bir darbe, düşme veya kaza sonucu oluşabilmektedir. Alınan darbenin yönü ve şiddeti kırığın boyutunu etkilemektedir. Örneğin ön taraftan alınan şiddetli olmayan bir darbe ciddi burun kırıklarına yol açmayabilir; burunda çatlamalara veya şekil bozukluğu yaratmayan hafif kırıklara yol açabilir. Ancak yan taraftan alınan şiddetli darbelerde ciddi kırıklar ve şekil bozuklukları oluşabilir.

Burun kırıklarında doğru teşhis konulup tedaviye hemen başlanması çok önemlidir. Fiziki muayene ve gerektiği durumlarda görüntüleme yöntemlerine başvurulmalıdır. İlk birkaç saat içerisinde burun şişmeden kırığa müdahale edilmeli ve burun kırılmadan önceki mevcut şekline getirilmelidir. Kırık oluştuktan sonraki birkaç saat içerisinde burunda ödem oluşmadan yapılan tedavinin başarılı olma ihtimali daha yüksektir.

Burun Kırığı Belirtileri
Alınan herhangi bir darbe sonucu kırık oluştuğunda burunda çeşitli belirtiler gözlenmektedir. Bu belirtiler;

Kanama
Burunda tıkanıklık
Nefes almada zorluk
Ağrı
Şişlik
Morarma

Burun şeklinde meydana gelen bozukluklar olarak sıralanabilir. Alınan darbenin şiddetine göre oluşan kırık ve gözlenen belirtiler farklılık gösterir. Ayrıca herkeste burun kırığı belirtileri hemen ortaya çıkmayabilir. Bazı durumlarda burun içinde bir bölgede meydana gelen kanama dışardan gözlenemeyebilir ancak bir süre sonra burunda tıkanıklığa ve nefes almada güçlüğe sebep olabilir. Kişi aldığı darbeden sonra burunda kırık veya çatlak oluştuğundan şüpheleniyor ise belirtilerin oluşmasını beklemeden bir sağlık kuruluşuna başvurmalıdır.